Se opp for svindel på e-post eller SMS

Se opp for svindel på e-post eller SMS

Svindlere utvikler stadig nye metoder for å lure folk, og de blir proffere i måten de opptrer på. Det er naturlig å bli usikker på hva som er ekte eller ikke. Halden kommunale pensjonskasse vil aldri be deg om å oppgi personnummer over e-post eller telefon, vi vil alltid be deg logge inn gjennom Min Side.

Foto: Istock/Pheeling Media

Svindlere utvikler stadig nye metoder for å lure folk, og de blir proffere i måten de opptrer på. Det er naturlig å bli usikker på hva som er ekte eller ikke. Halden kommunale pensjonskasse vil aldri be deg om å oppgi personnummer over e-post eller telefon, vi vil alltid be deg logge inn gjennom Min Side.

Får du epost som enten ber deg om å oppgi kontonummer eller personnummer fra Harstad kommune eller Harstad kommunale pensjonskasse må du slette den. Da er det svindel.

Se hvordan du beskytter deg, og hva du bør gjøre hvis du er svindlet.

Svindel via SMS eller e-post (phising)

Phishing eller nettfiske er når noen forsøker å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon som senere misbrukes.

Du mottar en tekstmelding eller e-post fra noen som utgir seg for å være fra banken din, Skatteetaten, BankID eller et annet kjent selskap. Du blir bedt om å klikke på en lenke eller ringe et nummer for å verifisere, oppdatere, eller aktivere kontoen din.

Lenken leder til en falsk nettside kontrollert av svindlerne som fisker etter informasjon. Telefonnummeret leder direkte til svindlerne som utgir seg for å være fra «banken din». Informasjonen misbrukes for å få tilgang til nettbank eller kort, eller brukes i identitetstyveri.

Slik beskytter du deg mot svindel og ID-tyveri

Stopp, tenk, sjekk.

  • Ikke del Bank ID, passord, eller sensitive personopplysninger. Dette er personlige opplysninger som du ikke skal dele med noen, uansett hvem som spør.
  • Du må sjekke avsenders telefonnummer eller e-postadresse nøye.
  • Spør etter navnet på den som kontakter over telefon deg og avslutt samtalen dersom du mistenker at det er svindel. Det er ikke uhøflig å avbryte en samtale med noen som prøver å svindle deg. Legg på. Kommer henvendelsen over SMS/e-post så sletter du meldingen/e-posten. Ikke send svar til avsender, og ikke klikk på lenken.
  • Blir du usikker, kontakt virksomheten direkte gjennom offisielle kanaler.
  • Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS. 
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
  • Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag
  • Du må spørre deg selv om du forventer å få meldingen, og være kritisk til hva den ber deg om å gjøre. Unngå å klikke på lenker direkte i SMS eller e-post, sjekk hvem som er avsender og gå via nettsiden fremfor å klikke på lenken. 

Er du utsatt for svindel eller ID-tyveri, bør du anmelde forholdet til politiet så fort som mulig. Her kan du lese mer om hvordan du anmelder.

Kilde: Politiet.no

Les mer:

Publisert: 24. september 2024