Svindlere utvikler stadig nye metoder for å lure folk, og de blir proffere i måten de opptrer på. Det er naturlig å bli usikker på hva som er ekte eller ikke. Halden kommunale pensjonskasse vil aldri be deg om å oppgi personnummer over e-post eller telefon, vi vil alltid be deg logge inn gjennom Min Side.
Foto: Istock/Pheeling Media
Svindlere utvikler stadig nye metoder for å lure folk, og de blir proffere i måten de opptrer på. Det er naturlig å bli usikker på hva som er ekte eller ikke. Halden kommunale pensjonskasse vil aldri be deg om å oppgi personnummer over e-post eller telefon, vi vil alltid be deg logge inn gjennom Min Side.
Får du epost som enten ber deg om å oppgi kontonummer eller personnummer fra Harstad kommune eller Harstad kommunale pensjonskasse må du slette den. Da er det svindel.
Se hvordan du beskytter deg, og hva du bør gjøre hvis du er svindlet.
Phishing eller nettfiske er når noen forsøker å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon som senere misbrukes.
Du mottar en tekstmelding eller e-post fra noen som utgir seg for å være fra banken din, Skatteetaten, BankID eller et annet kjent selskap. Du blir bedt om å klikke på en lenke eller ringe et nummer for å verifisere, oppdatere, eller aktivere kontoen din.
Lenken leder til en falsk nettside kontrollert av svindlerne som fisker etter informasjon. Telefonnummeret leder direkte til svindlerne som utgir seg for å være fra «banken din». Informasjonen misbrukes for å få tilgang til nettbank eller kort, eller brukes i identitetstyveri.
Stopp, tenk, sjekk.
Er du utsatt for svindel eller ID-tyveri, bør du anmelde forholdet til politiet så fort som mulig. Her kan du lese mer om hvordan du anmelder.
Kilde: Politiet.no
Les mer:
Publisert: 24. september 2024